جراحی هارد اکسترنال در کلین روم

جراحی هارد اکسترنال در کلین روم

جراحی هارد، بخش مهمی از استراتژی ما در تعمیر هارد است. یعنی اینکه بعد از برسی علت خرابی هارد(اکسترنال و اینترنال) در صورت نیاز از جراحی هارد بهره خواهیم برد.سئوال اینست که در چه مواردی نیاز به جراحی هارد در کلین روم داریم؟ برای شروع ابتدا لازم است کمی با انواع خرابی هارد آشنا شویم.

انواع خرابی هارد دیسک:

  • خرابی logical
  • خرابی physical

خرابی های هارد دیسک به دو دسته کلی تقسیم می شود خرابی فیزیکی و خرابی نرم افزاری.

خرابی نرم افزاری نیز به دو دسته تقسیم می شود ممکن است اطلاعات شما عمدا” یا سهوا” پاک یا فرمت شده باشد یا در بعضی از مواقع اطلاعات هارد شما پاک یا فرمت شده است اما به هر دلیل هارد شما دیتکت نمی شود.

اما یک دسته خرابی دیگر فیزیکی بود که به هر دلیل هارد شما دچار آسیب فیزیکی شده است مثلا هارد از ارتفاع افتاده است یا بدون EJECT  کردن ؛ هارد را از سیستم کشیده و در حال حاضر پس از اتصال به کامپیوتر هارد شناسایی نمی شود و دربعضی از مواقع صدای تیک تیک و غیره می دهد در این حالت هارد شما دچار آسیب فیزیکی شده است و تا رفع دلیل خرابی ؛ اطلاعات شما غیر قابل ریکاوری می باشد

جراحی هارد دیسک

جراحی هارد دیسک، به مجموعه اقداماتی گفته می شود که طی آن قطعات حساس هارد دیسک که دچار خرابی فیزیکی شده است در محیطی عاری از هر گونه گرد و غبار و ریزگرد در محیطی کاملا CLEAN  که به اصطلاح کلین روم گفته می شود ؛ تعویض می شوند البته لازم به ذکر است که این کار صرفا جهت بازیابی اطلاعات هارد دیسک بکار می رود که کاری فوق العاده حساس و پیچیده بوده و علاوه بر نیاز به کلین روم کلاس ۱۰۰ و ابزار آلات جراحی هارد دیسک از متخصصین با تجربه و کارآزموده که در بزرگترین شرکت های بزرگ دنیا دوره دیده اند نیز بهره می گیرید.

لازم به ذکر است تشخیص درست خرابی فیزیکی نیز بسیار مهم می باشد که این مورد تخصص ویژه ای می طلبد که این تفاوت کانون بازیابی اطلاعات با سایر مراکز می باشد .

در بیشتر مواقع تشخیص ناصحیح و باز کردن هاردی که آسیب فیزیگی نداشته در بیشتر مواقع نیز باعث از دست رفتن تمام اطلاعات شما خواهد شد شاید به قدرت می توان گفت تشخیص صحیح ؛ ۷۰ درصد کار بازیابی را شامل می شود.

در ادامه کمی بیشتر در رابطه با خرابی های  PHYSICAL یا همان خرابی فیزیکی توضیح می دهیم.

توضیحات مختصر و مفید در مورد قطعات داخلی هارد دیسک

HEAD

هد هارد دیسک یکی از پر آسیب ترین ابزار درون هارد دیسک بوده که در بیشتر مواقع خرابی همین هد باعث بالا نیامدن کامل دیتا خواهد شد.

PLATER

پلتر یا همان قطعه ای که شبیه به CD می باشد که کل اطلاعات کاربری بر روی آن ذخیره شده و HEAD  وظیفه خواندن این اطلاعات را دارد.

هر پلتر در واقع دارای دو صفحه بوده که برای هر کدام یک هد تعریف شده است.

هنگامی که هد آسیب ببیند شما با جراحی می توانید به اطلاعات دسترسی پیدا کنید ؛ اما اگر آسیب هد به PLATER  یا همان صفحه ی خاص که اطلاعات شما در آن ذخیره می شود آسیب بزند اطلاعات شما برای همیشه از بین خواهد رفت و نه در ایران و هیچ جای دنیا این آسیب به PLATER  قابل رفع نیست و اطلاعات شما برای همیشه از بین می رود.

PCB

PCB یا برد یک رابط بین هارد دیسک و مادربرد بوده که اگر هارد دیسک شما دچار نوسان شود در بعضی از مواقع PCB  نیز سوخته و هارد بالا نمی آید.

هنگام سوختن  PCB نیاز به یک PCB همسان بوده که علاوه بر PCB همسان ، همسان سازی ROM  نیز نیاز می باشد.

انواع خرابی های فیزیکی

HEAD PARK

در این موارد که بیشتر به علت ضربه خورن هارددر حالت روشن یا خارج نکردن نامطمئن هارد دیسک (عدم EJECT) رخ می دهد که دراصطلاح هد هارد دیسک روی قسمتی از PLATER  گیر کرده است و هنگام روشن شدن هارد دیسک پلتر توان چرخیدن نداشته و در اصطلاح صدای تیک تیک می دهد و پس از چند ثانیه صدا قطع می شود.

در این حالت نیاز می باشد که متخصص مربوطه جراحی نوع یک را انجام دهد در این حالت در بیشتر مواقع هد معیوب شده فقط و فقط گیر کرده است که باید با ابزار دقیق از سطح پلتر جدا شود و به کمک ابزار DOLPHIN  یا PC3000  از اطلاعات به صورت امن IMAGE  گرفته و سپس اطلاعات را روی هارد مشتری  ریکاوری شود.

کانون بازیابی اطلاعات مفتخر می باشد که ۹۵% هارد های هد پارک را با موفقیت ۱۰۰ درصد جراحی و ریکاوری می نماید.

هارد با خرابی کامل هد

در جراحی نوع دوم یا در اصطلاح خرابی کامل هد نیاز به پیدا کردن یک هد DONOR  یا در اصطلاح دهنده می باشد که دقیقا علاوه بر ظرفیت و برند یکسان نیاز به مشابه بودن المانهای دیگری می باشد که همین امر نیز مستلزم تخصص ویژه ای می باشد ؛ که پیدا نکردن یا تشخیص ندادن DONOR  مشابه باعث عدم موفقیت همیشگی در جراحی خواهد شد.

در این پروسه هم هارد PATIENT  یا در اصطلاح معیوب (بیمار) و هم هارد DONOR  در کلین روم همزمان باز شده و قطعه معیوب که در بیشتر مواقع هد بوده باز شده و جابه جایی در کمترین زمان و بهترین شرایط انجام خواهد شد و در نهایت به کمک دستگاه PC3000 یا DOLPHIN  اطلاعات باید ریکاوری شود.

لازم به ذکر است جراحی هارد دیسک فقط و فقط برای بازیابی اطلاعات کاربرد داشته و در مواقعی که اطلاعات مهم نبوده این مفولۀ انجام نخواهد شد.

در نهایت وجود ابزار آلات بروز؛ کلین روم ؛ کلاس ۱۰۰ و دستگاه های ریکاوری با آخرین آپدیت نمی تواند موفقیت صد در صدی برای کاربر به وجود آورد که با جراحی به اطلاعات خود خواهند رسید.

تمام موارد بالا نیاز به یک متخصص با تجربه و دوره دیده بوده که می تواند با کمترین خطای ممکن هارد مشتری را جراحی و ریکاوری نماید.

کانون بازیابی اطلاعات مفتخر می باشد که در مواردی که هد به  PLATER آسیب نزده باشد توانسته است با موفقیت ۱۰۰درصد اطلاعات مشتری را ریکاوری نماید.

۱/۵ - (۱ امتیاز)