جلوگیری از ریکاوری هارد؛ حذف اطلاعات هارد بدون بازگشت

جلوگیری از ریکاوری هارد؛ پاکسازی کامل هارد بدون بازگشت اطلاعات!

وقتی فایلی را از کامپیوتر حذف یا از سطل زباله  خالی می‌کنیم، این اطلاعات در واقع از روی هارد پاک نمی‌شوند؛ و با استفاده از نرم افزارهای ریکاوری ، امکان بازیابی اطلاعات وجود دارد.با خواندن این مطلب تا انتها، براحتی می توانید هر نوع اطلاعاتی را طوری نابود (Wipe) کنید، که احتمال ریکاوری آن به صفر برسد.

شاید برای شما پیش آمده باشد که اطلاعات خود را از روی لپ تاپ یا کامپیوتر پاک کرده اید و قصد فروش لپ تاپ یا کیس خود را دارید اما از ترس ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات آن از فروش کیس یا لپ تاپ خود منصرف می‌شوید.به کمک روش های بیان شده دراین مقاله می آموزید که چطور اطلاعات خود را پاک کنید که قابل ریکاوری نباشد.

هارد چطور اطلاعاتمان را ذخیره می کند؟

برای آشنایی با حذف بدون بازگشت اطلاعات، کمی لازم است در مورد ساختار هارد توضیحاتی ارائه دهیم.هنگامی که یک فیلم یا یک عکس روی هارد خود ذخیره می کنید؛ یک فضایی از داخل هارد شما را اشغال می کند. این فضا بر اساس حجم اطلاعات از چند سکتور تا چند میلیون سکتور را به خود اختصاص میدهد.

سکتور کوچک ترین واحد آدرس دهی هارد و ذخیره سازی اطلاعات هارداست. اگر دنبال عدد دقیق آن باشیم می توانیم حجم یک فایل را بر اساس گیگا بایت به سکتور یا بر عکس تبدیل کنیم.

بیشتر بخوانید:

به عنوان مثال : اگر یک فیلم با ظرفیت ۱GB  روی هارد خود کپی کنید حجم اشغال شده بر اساس سکتور بر اساس فرمول زیر بدست می آید:

۵۱۲ / ۱۰۲۴KB / ۱۰۰۲۴MB / ۱۰۲۴GB=GB تعداد سکتور

پس برای به دست آوردن یک GIG باید GB1۱۰۲۴۱۰۲۴*۱۰۲۴/۵۱۲=۲,۰۹۷,۱۵۲

یعنی یک گیگ از فضای هارد شما چیزی حدود ۲,۰۰۰,۰۰۰ دو میلیون سکتور از داخل هارد شما اشغال می کند ، پس یک هارد یک ترا بایت می تواند حدود ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دو میلیارد سکتور در درون خود داشته باشد پس در درون هارد سکتور معنی دارند نه گیگ.

انواع روش های حذف اطلاعات چیست؟

در ادامه با انواع روش های حذف اطلاعات آشنا خواهیم شد.

  • فرمت کردن اطلاعات هارد

هر هاردی به نام جدولی به نام ROOT می باشد این جدول شامل فضاهای حاوی اطلاعات هارد است پس از فرمت، اطلاعات فقط از جدول هارد شما حذف می شوند؛ اما اطلاعات که به صورت سکتور با یک تکنولوژی روی هارد شما همچنان وجود دارد و با یک نرم افزار امکان ریکاوری آن وجود دارد.

  • حذف پارتیشن (Delet Partition)

هنگام پاک کردن پارتیشن فقط و فقط از فضاهی کلی هارد سکتور صفر یا همان اولین سکتور پاک شده است که به راحتی قابل ریکاوری بوده و در ظرف کمتر از ۲۰ دقیقه امکان بازگشت اطلاعات به شکل اول می باشد.

  • Delet کردن اطلاعات

در Delet کردن در بیشتر موارد در جای خود باقی میماند و فقط نماد آن به  Recycle Binداده می شود و شما می توانید به راحتی این فضا راRestor  کردن و اطلاعات در جای خود باقی بماند.

  • شیفت دیلیت Shift+ Delet

در حالت Shift Delet در اصطلاح شبیه حالت فرمت که یکی از جداول پاک شده است و در اصطلاح تمام اطلاعات در غالب سکتور در تمام فضای هرد دیسک وجود دارد.

علت از بین نرفتن اطلاعات بعد از حذف

در هارد های HDD به علت وجود قطعات مکانیکی در درون خود امکان پاک کردن اطلاعات به علت وقت گیر بودن نمی باشد و زمانی که شما دستور فرمت به هارد می دهید در صورت پر بودن یک هارد یک ترا بایت باید حدود زمانی نزدیک به ۵ ساعت برای هارد وقت صرف کند که برای جلوگیری از اطلاف وقت فقط فضا هارد را به صورت مجازی خال نشان داده و در صورت عدم ریختن اطلاعات جدید اطلاعات قبلی شما قابل ریکاوری می باشد.

حذف کامل اطلاعات هارد با سه روش کاربردی

برای جلوگیری از ریکاوری هارد پس از حذف اطلاعات سه روش پرکاربرد معرفی میشود:

  • اوررایت یا همان بازنویسی.
  • فرمت کردن هارد.
  • استفاده از نرم افزار Hard Wipe.

روش اول: اوررایت یا بازنویسی اطلاعات

در روش اول اگر شما فلش یا رم یا هر حافظه ای را که خواستید پاک کنید که اطلاعات به هیچ عنوان قابل ریکاوری نباشد؛ حتما به اندازه حجم فضای خالی هارد اطلاعات بدرد نخوری مانند عکس ، فیلم های سینمایی و غیره پر کنید در این مواقع اطلاعات جدید روی اطلاعات قدیم ریخته و هنگام استفاده از نرم افزار ریکاوری اطلاعات قبلی شما که فیلم و عکس خانوادگی بوده غیر قابل ریکاوری می شود.

روش دوم: فرمت کردن هارد

در این روش شما می توانید اگر اطلاعات کل هارد را می خواهید بدون بازگشت فرمت نمائید باید هنگام فرمت کردن از روش زیر استفاده کنید.

روش فرمت هارد بدون امکان بازگشت

Quick Format: در Quick Format فقط و فقط جدول اطلاعات پاک شده . اطلاعات قابل ریکاوری می باشد.(تفاوت فرمت سریع و فرمت کامل چیست؟)

Full Format: اما در Full Format اطلاعات به صورت کامل و سکتور با یه سکتور پاک شده است و سکتورها از اطلاعات شما خالی و با صفر پر می شود برای آموزش این روش شما می توانید از روش زیر استفاده نمائید:

مرحله اول.در قسمت This PC یا My Computer کلیک راست کرده و گزینه Manage  را کلیک می کنیم.

جلوگیری از ریکاوری هارد؛ پاکسازی کامل هارد بدون بازگشت اطلاعات!

مرحله دوم. در قسمت Disk Managment حافظه مد نظر خود را که می خواهید فرمت کنید پیدا کرده برای جلو گیری از اشتباه در قسمتی که Disk  ها را به صورت عددی نشان داده است شما کلیک راست کرده و در اصلاحPropertis  بگیرین و با مدل هارد مطابقت نمائید.

جلوگیری از ریکاوری هارد؛ پاکسازی کامل هارد بدون بازگشت اطلاعات!

مرحله سوم. روی خود هارد در Disk Managment کلیک راست کرده سپس گزینه فرمت را فشار دهید.

جلوگیری از ریکاوری هارد؛ پاکسازی کامل هارد بدون بازگشت اطلاعات!

مرحله چهارم. در این مرحله شما حتما باید تیک قسمت Performa Quick Format را برداشته تا به جای فرمت معمولی یک فرمت کامل انجام دهد.

جلوگیری از ریکاوری هارد؛ پاکسازی کامل هارد بدون بازگشت اطلاعات!

مرحله پنجم. در مرحله بعد همانطور که می بینید با طی کردن درصد هنگامی که درصد آن ۱۰۰% شود یک فرمت کامل و اطلاعات بدون بازگشت خواهد شد.

جلوگیری از ریکاوری هارد؛ پاکسازی کامل هارد بدون بازگشت اطلاعات!

روش سوم.استفاده از نرم افزار Hard Wipe

ایراد روش دوم حذف کامل اطلاعات بوده و اگر به عنوان مثال شما حجمی از اطلاعات مد نظر خود نباشد از مرحله دوم به علت حذف کامل اطلاعات قابل استفاده نمی باشد به عنوان مثال شما قسمتی از اطلاعات را نیاز دارید پس نمی توان از مرحله دوم استفاده کرد اما استفاده از نرم افزار به شما اجازه حذف کامل یا بخشی از اطلاعات را به شما می دهد و شما می توانید فقط یک پوشه یا حتی یک فیلم را بدون بازگشت حذف کنید.

در این بخش نرم افزار قدرتمند  Hard Wipe  را خدمت شما معرفی می کنیم.برای شروع ابتدا این نرم افزار را دانلود و نصب کنید.

Hard Wipe دانلود نرم افزار

قابلیت های نرم افزار Hard Wipe

  • پاک کردن آسان کل درایو
  • پاک کردن اطلاعات به صورت تکی یا فضای خالی هارد دیسک
  • خاموش کردن کامپیوتر به صورت خودکار پس از حذف اطلاعات
  • کارکرد سریع نرم افزار

مرحله اول.نرم افزار را از حالت  RAR  خارج کرده و نرم افزار را نصب می‌کنیم.

جلوگیری از ریکاوری هارد؛ پاکسازی کامل هارد بدون بازگشت اطلاعات!

مرحله دوم.در مرحله بع هنگام باز شدن نرم افزار شما با چند آیتم مجزا رو به رو خواهید شد که در شکل زیر تمام آنها را از طریق شکل توضیح داده ایم شم

در مرحله اول شما می توانید یک فایل یا فولدر انتخاب کنید .

در قسمت Devices شما می توانید یک حافظه کامل را انتخاب کنید در قسمت Free Space شما می توانید فضای خالی هارد را انتخاب نمائید.

به عنوان مثال اگر یک اطلاعات در گذشته پاک شده و الان نمی خواهید اطلاعات ریکاوری شود این گزینه به شما کمک خواهد کرد .

جلوگیری از ریکاوری هارد؛ پاکسازی کامل هارد بدون بازگشت اطلاعات!

نتیجه گیری کلی از نرم افزار های بالا بر این اساس است که شما با استفاده از ۳ مراحل بالا برای از بین بردن اطلاعات بدون بازگشت به شما کمک خواهد کرد بهرحال بر اساس نیاز خود از کدام از موارد بالا اطلاعات شما را بدون بازگشت حذف خواهد نمود.

در مرحله بعد شما حتی می توانید دستورات رایت اطلاعات را عوض کنید به عنوان مثال با عدد صفر اطلاعات را پاک و جایگزین نمائید.

جلوگیری از ریکاوری هارد؛ پاکسازی کامل هارد بدون بازگشت اطلاعات!

در مرحله آخر نیز می توانید بعد از پاک کردن دستور خاموش کردن سیستم را دهید.

فیلم آموزش جلوگیری از ریکاوری هارد

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)