حل مشکل Raw شدن هارد

حل مشکل Raw شدن هارد

در این مقاله سعی داریم در مورد پارتیشن هایی که با پیغام Raw مواجه می شویم بحث کنیم. اگر اطلاعات مهمی روی این هارد ها داشته باشیم با مواجه شدن این پیغام دیگر امکان دیدن اطلاعات نخواهد بود. در این مقاله درباره علت مواجه شدن با ایراد و دلیل Raw شدن هارد ، طریقه رفع این ایراد به کمک ویندوز یا نرم افزار بپردازیم ، پس تا آخر مقاله با ما باشید.

۶ دلیل عمده Raw شدن هارد یا انواع حافظه نگهداری

عوامل  مختلفی برای Raw شدن هارد اکسترنال وجود دارد که ما در ادامه به رایج ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

بدسکتور

یکی از عمده دلایل Raw شدن در هارد دیسک وجود بدسکتور در هارد دیسک می باشد. وجود بدسکتور ممکن است در اول هارد و در فضای MBR هارد دیسک یا در منطقه اطلاعات بوده و هنگام بازخوانی سکتور های فوق به علت عدم دسترسی به مناطق مورد نظر به علت وجود بد سکتور توانایی خواندن سکتور های MBR را نداشته و به طبع در Disk Managment به صورت Raw نمایش داده می شود.

خرابی فایل سیستم

از دلایل عمده و دیگر Raw شدن ، خرابی فایل سیستم بوده حال مناطقی که MBR وجود دارد به درستی خوانده اما اطلاعات پارتیشن هارد موجود نیست و هنگام خواندن MBR که در اصطلاح فهرست هارد دیسک می باشد به علت وجود اطلاعات درست هارد به صورت RAW نمایش داده می شود.

خرابی پارتیشن هارد

حال هارد بدسکتور نداشته و در نهایت نیز آدرس پارتیشن های سالم را به درستی می خواند اما زمانی که هارد سراغ آدرس درست می رود به علت وجود بدسکتور در شروع پارتیشن ، سپس پارتیشن فوق به درستی باز نمی شود و پارتیشن مانند یک پارتیشن RAW نمایش داده می شود.

آپدیت کردن سیستم عامل

آپدیت کردن سیستم در بعضی از مواقع نیز باعث وجود این مشکل می شود مثلا” فایل سیستم شما  Fat می باشد حال با آپدیت سیستم عامل سیستم در بعضی از مواقع پارتیشن Fat را به NTFS تبدیل می کند حال اگر این تبدیل به درستی انجام نشود سیستم شما دچار پارتیشن Raw شده و اطلاعات پارتیشن را نمی تواند باز کند.

ویروسی شدن هارد

در بعضی از مواقع نیز بعضی از ویروس ها نیز باعث به وجود آمدن این مشکل می شود. وجود ویروس در بعضی از مواقع با خراب کردن قسمت هایی از هارد به درستی شناسایی نمی شود و اطلاعات قابل روئیت نیست مثلا” در دههء اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی یکی از ویروس های شایع ، ویروس چرنوبیل بوده که در نهایت برای حل این مشکل باید MBR بک آپ گرفته ، در نهایت MBR پاک و در صورت سالم بودن MBR مجدد روی هارد نوشته می شود.

نحوه برطرف کردن مشکل RAW شدن پارتیشن

روش اول.کلیک راست کردن در پارتیشنی که RAW شده است.انتخاب گزینه Properties.وارد شدن به Tab Securityدر این منو شما باید  Uneless User و تمام Massy Codes پاک کرده و در این مرحله با اضافه کردن یک Local User را از حالت RAW خارج نمائید. روش دوم اصلاح

  • وارد Control panel شده و سپس System and Security را انتخاب می کنیم.
  • سپس در قسمت Administrative Tools کلیک کرده
  • در این مرحله صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد سپس باید Local Security Policy را انتخاب کرده
  • سپس وقتی وارد آن شدید وارد سربرگ Security Setting شده و سپس Local Policy را انتخاب کرده
  • در این مرحله شما باید sharing and security model for local accounts پیدا کرده
  • در مرحله آخر شما می توانید با تغییر گزینه Guest onlyto Classic  تغیرات را انجام داده و هارد یا حافظه را از حالت RAW خارج کنید.

تبدیل فرمت raw به ntfs بدون پاک شدن اطلاعات

شما می توانید با تغییر پارتیشن RAW به NTFSنیز اقدام نمائید.کلید ویندوز و R را با هم نگه دارید تا پنجره RUN باز شود، حالا عبارت diskpart را وارد کنید و اینتر بزنید. بعد از باز شدن پنجره سیاه رنگ دستورات زیر را به ترتیب وارد کنید و اینتر بزنید:برای اینکار ابتدا فرمان cmd را در ویندوز اجرا و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • ابتدا در قسمت Cmd بعد گزینه as administratorانتخاب کنید .
  • سپس در قسمت Cmd عبارت پائین را تایپ نمائید .fs:NTFS”, such as “convert E: /fs:NTFS”.
  • سپس گزینه Enter را بزنید.
  • در مرحله بعد باید پارتیشنی را که می خواهید تغییر فرمت دهید نام آن را به درستی تایپ کنید مثلا” درایو C یا D
  • دیگر منتظر اتمام مرحل فوق شده تا این پروسه تمام شود.

استفاده از نرم افزار EaseUS Data Recovery Wizard

در این روش مستقیم روی ریکاوری حافظه که به صورت RAW نمایش داده شده می رویم و روی Source اصلی هیچ اقدامی نمی کنیم برای بعضی از عزیزان که تجربه کافی در زمینه ریکاوری نداشته شاید از موارد بالا امن ترین حالت باشد. در این روش ابتدا حافظه اصلی را Scan می کنیم و پس از Scan کامل اطلاعات ریکاوری شده را روی یک حافظه دیگر ریکاوری می نمائیم.برای این منظور از نرم افزار قدرتمند و ساده EaseUS Data Recovery را بررسی و به صورت آزمایشی ریکاوری می کنیم.قبل از بررسی و نحوه کار کردن این نرم افزار چند قابلیت مهم آن را بررسی می کنیم.

  • دسترسی راحت نرم افزار با Right Click
  • فضای ساده و کاربردی برای کاربر
  • پشتیبانی از Hard Disk ، SD Card انواع فلش و USB Drive
  • پشتیبانی از انواع فایل سیستم ها مانند Fat 12 ، Fat 16 ، Fat32 ، NTFS ، Ext2 ، Ext3
  • بازیابی اطلاعات فرمت شده
  • بازیابی اطلاعات پاک شده به وسیله ویروس

مرحل اول.دانلود نرم افزار(+) مرحله دوم.ابتدا در قسمت My PC کلیک راست کرده و با انتخاب Manage وارد Disk Managment شده و حافظه RAW شده را پیدا کرده و در قسمت نرم افزار مطابقت داده

مرحله سوم پس از پیدا کردن حافظه مورد نظر روی حافظه در نرم افزار کیک راست کرده را مستقیم Scan می کنیم.

مرحله چهارم بع از پیدا کردن فایل های پاک شده می توان با انتخاب فایل های پاک شده و در نهایت گزینه Recover مسیر فایل های پاک شده را داده تا در مسیری که ما انتخاب کرده ایم اطلاعاتاک شده را ریکاوری نمائیم.

نکته اساسی به هیچ عنوان مسیر انتخابی برای ریکاوری نباید مسیر  Source اصلی باشد یعنی به هیچ عنوان نباید اطلاعات ریکاوری شده را بعد از Scan روی خود هارد ریکاوری نمائید. در نهایت تمام مراحل ریکاوری هارد ها یا حافظه هایی با پیغام RAW در نهایت در بالا به صورت مرحله به مرحله شرح و توضیح دادیم اما همه موارد فوق دلیل بر بی عیب بودن مراحل بالا نمی باشد همانطور که در بالا مشاهده کردین اصولا” همیشه دلیل خرابی MBR نیست و در برخی موارد خرابی فیزیکالی دلیل این امر می باشد. پس همیشه بدون در نظر گرفتن اصل دلیل خرابی انتخاب هر کدام از موارد فوق  در بعضی از موارد باعث خرابی Source  اصلی یا اضافه کردن یک خرابی به خرابی اولیه بوده و در تمام موارد فوق تشخض دلیل خرابی از رفع آن ارزشمند تر است زیرا با فهمیدن دلیل خرابی از اضافه کردن یک خرابی به اصل دلیل RAW شدن جلو گیری می شود.

فیلم آموزشی بازیابی هارد raw شده

۲.۶/۵ - (۵ امتیاز)